Het moest er maar eens van komen. Een opvolger van 62bis.nl, het blog wat ik in aanloop naar mijn carrière op de School voor Journalistiek startte om wat ‘munitie’ te hebben tijdens de toen nog beruchte selectietoets.
Een blog dus; Martinello.nl. Waarom? Omdat er zich in de wielerwereld, in de breedste zin van het woord, genoeg dingen voordoen die de moeite van het beschrijven waard zijn. En dat past niet allemaal in een tweet van 140 tekens.
Steeds vaker wil ik met de verhalen die ik hoor in het profpeloton, dingen die ik zelf meemaak op mijn racefietsen (2x weg, 1x CX), spullen die ik gebruik en tips die ik wil delen, wat doen. Om dingen in perspectief te plaatsen, om bepaalde gebeurtenissen uit te leggen of om mijn visie te geven.
Niet altijd ruimte
Mijn werkgever, NOS Studio Sport, heeft voor bovenstaande logischerwijs niet altijd ruimte. Of het past niet in wat voor een verhalen wij online willen publiceren. Daarnaast ben ik ‘maar’ redacteur Martijn Hendriks en sta ik niet op het lijstje van wielertypes die dingen mogen duiden. Totaal geen frustratie richting die gegevens, maar het is wel een reden voor het starten van dit blog.
Ik ben geen voorstander van de journalist als bv. De ver-ikerisiring neemt in de (Nederlandse) journalistiek steeds meer toe. Een journalist is bijna een merk aan het worden. Ik vind dat niet iets om toe te juichen. Je bent er als verslaggever om, het woord zegt het al, verslag te geven van datgene wat er gebeurt. Geen poeha, geen poespas.
Zo sta ik erin. En zo ga ik dit blog proberen te vullen. Schrijven én reageren met open vizier. Zonder dubbele agenda. Over dingen die mij interesseren, fascineren en waar ik van hou.
Silvio
En waar komt Martinello dan vandaan? Mijn echte naam Martijn werd op de redactie vanwege mijn liefde voor Italiaanse renners en racefietsen al gauw verbasterd tot Martinello. En ik bleek ook nog eens op de oud-renner Silvio Martinello te lijken. Dat laatste klopt overigens van geen kant, maar voor dit soort verhalen geldt: never ruin a good story with facts.
Als laatste, voor nu: grote dank aan Sydyh voor het ontwerpen van het logo, George voor het werk onder de digitale motorkap en aan Arno voor het helpen met het thuisvoelen op WordPress.